Mini 1275 GT 1972

Mini 1275 GT, bouwjaar juni 1972, 27.425 km’s (afgelezen, waarschijnlijk 127.425 km’s gereden). Okergeel met zwart/bruin leren interieur.
In mooie staat. Net opnieuw gespoten. Nieuw Nederlands kenteken (blauw, DZ-09-51), inclusief nieuwe APK!

Deze Mini is meer dan 40 jaar oud, dus wegenbelastingvrij.
Hij komt uit Italië.
Handgeschakeld4, dubbele carburateurs, schijfremmen voor, leer, houten stuur, spatbord verbreders en 10inch lichtmetalen velgen.

Onderhoudsbeurt is net gedaan, zoals de remmen, carburateurs, ophanging en een nieuwe accu.
Het is een 1.3 liter 4-cilinder benzinemotor met dubbele carburateurs, 60 pk en voorwielaandrijving.
Gewicht: 707 kg. Topsnelheid: 140 km/h. Wegenbelasting: 0 euro.

Wikipedia: “In 1969 gingen de merken Austin en Morris op in British Leyland. De auto werd sindsdien – afhankelijk van het type – verkocht onder de naam Mini 850/1000. De Cooper uitvoeringen waren beperkt tot de Cooper S en 1275 GT. De 1275GT werd voorgesteld als de vervanger voor de met de 998 cc-motor uitgeruste Mini Cooper. De Mini Cooper S met de 1275 cc-motor werd naast de 1275GT echter gewoon twee jaar tot 1971 doorgeleverd. De 1275GT wordt nog steeds vaak verkeerd aangeduid als Mini Clubman 1275GT. De officiële naam is echter gewoon Mini 1275GT.
In 1971 stopte men met de productie van de 1275 cc Mini Cooper S en tot 1980 was de Mini 1275GT nog de enige sportieve uitvoering uit de serie. In Italië ging Innocenti echter verder met licentiebouw van een eigen 1300 cc-versie. In Australië werd de wagen in 1971-1972 gebouwd onder de aanduiding Clubman GT. Eigenlijk was het een Cooper S in Clubman-uitvoering met dezelfde schijfremmen, een dubbele brandstoftank en de 1275 cc-Cooper S-motor met twee carburateurs.
De in Engeland gebouwde 1275GT was uitgerust met een tachometer en een close-ratio-versnellingsbak. Hij was wel niet zo snel als de 1275 Mini Cooper S, maar een stuk goedkoper in de aanschaf, in het benzineverbruik en in de verzekering. De prestaties waren goed voor die tijd; van 0-100 km/u in 12 seconden en een uitstekend koppel in het middelste toerenbereik.”

De 1275GT was een van de eerste voertuigen waarvan de instrumentenbedrading in het dashboard op printplaten was verwerkt. Deze techniek is tegenwoordig standaard maar was in 1969 een echte technische noviteit. Ook was de 1275GT vanaf 1974 het eerste voertuig dat optioneel met speciale Dunlop Denovo-run flat-banden kon worden uitgerust. Als deze door een scherp voorwerp werden doorboord was een klapband uitgesloten omdat de band zodanig was ontworpen dat hij zeer snel leegliep. Ook boden deze banden het voordeel dat daarna – met de platte band – nog een hele tijd gewoon met snelheden tot 80 km/u kon worden doorgereden. Deze nuttige en veilige optie werd echter algemeen door de kopers genegeerd vanwege het irritante geluid dat de banden op de weg maakten.