Lancia Thema 8.32

Lancia Thema 8.32, 1990. 2de Serie.

Van de eerste Belgische eigenaar. 163.000 km’s, nu nog Belgisch kenteken. 15 jaar stilgestaan in een verwarmde garage.
Groot onderhoud wordt nu uitgevoerd, zoals nieuwe distributie en remrevisie.
Tweede serie: 2.9 V8 32V 2927cc met 205 pk / 263 Nm. Van 1989 tot 1992 gefabriceerd. Topsnelheid: 235 km/h en in 7.2 sec van 0 naar 100km/h.

Productie aantallen:
8.32 (eerste serie): 2.370
8.32 (tweede serie): 1.601

Wikipedie: Thema 8.32

“First shown at the Turin Auto Show in 1986, the Thema 8.32 (“8” standing for the number of cylinders and “32” for the number of valves) was assembled at Lancia’s S. Paolo plant in Turin.[7] It used a 2927 cc, Tipo F105L, Ferrari V8. This engine was based on the unit used in the Ferrari 308 and in the Ferrari Mondial Quattrovalvole, and some of the componentry was assembled by Ducati[8] from castings made at Maranello. The engine differed from other Ferrari V8s of the time in that it was equipped with a cross-plane type crankshaft rather than the usual flat-plane crankshaft, smaller valves and different firing order. All this to make the engine characteristics more suitable in a four-door luxury saloon. Both Series 1 and 2 cars in non catalysed form produced 215|PS and were capable of 0–100 km/h in 6.8 seconds and 240 km/h whilst catalysed versions were slightly detuned to 205PS which gave 0–100 km/h in 7.2 seconds and 235|km/h.

The car offered stunning performance and excellent refinement, including a luxurious hand made wood-and- optional leather interior by Poltrona Frau complete with similar luxury equipment as LX versions of the Thema. Unfortunately, a price tag of £40,000 (or more) in Britain, and the fact that only left hand drive versions were produced, limited its appeal with only 9 being officially sold there. This version of the Thema also sold in limited numbers in Italy with 2370 Series 1 built between 1986 and 1988 and 1601 Series 2 built between 1989 and 1992. Thema was the first car to feature electronically raised rear spoiler, that in closed position would fit flush with the boot lid.

Its key competitors were some of the fastest saloon models of the late 1980s including the Audi 100 Quattro, BMW M535i, Ford Sierra RS Cosworth and Opel Lotus Omega/Vauxhall Lotus Carlton.”

leuke recensie op Autoweek.nl:
“Ode aan een oude liefde…
Een van de auto’s die me het meest is bijgebleven is de Thema 8.32. De auto heb ik enkele jaren dagelijks gebruikt, daarna nog een aantal jaren als tweede auto.

In de tijd dat muziek nog mooi was, dat vrouwen blond gepermanent waren, stoere mannen een matje hadden en eigenlijk alles beter was, de jaren ’80 dus, kwam er een samenwerkingsproject tot stand tussen Fiat, Lancia, Saab (9000) en Alfa Romeo, het Tipo Quattro-project. Er werd gezamenlijk een platform ontwikkeld, waarop alle 4 de merken een auto bouwden. Van deze 4 types heb ik er 3 regelmatig bereden;
-Fiat Croma. Een verschrikkelijk lelijke auto, maar wel een waar ik trots op was. De auto was voorzien van een 2.5 td, destijds de snelste diesel met 115 pk. Korte tijd later werd deze titel overgenomen door de mercedes 300 turbodiesel. De Croma was een dure wagen in onderhoud, maar dat zal vooral gekomen zijn door de hoge km.stand bij aanschaf; de wagen had toen al ruim 180 gelopen.
-De Alfa 164; ik heb een paar jaar gereden in een bloedrode 2.0 twinspark, op gas. Een geweldige wagen waar regelmatig zo’n blondine in verdween. (tijdelijk uiteraard). De Alfa is na ongeveer 320.000 km door iemand die ‘m geleend had om een lantaarnpaal gevouwen. Een van mijn broers reed toen een zwarte td, ook een geweldige wagen.
-Lancia Thema; hiervan zijn er diverse door onze familie gereden. Van 2.5 td tot 3.0 V6, een auto waarin je je heel rijk voelde.

Door de jaren heen zijn de herinneringen aan die auto’s steeds mooier geworden. Toen ik daarom de kans had een 8.32 te gaan rijden heb ik daar niet lang over nagedacht. De wagen werd me aangeboden door een Lancia-fiel die hem uit Duitsland gehaald had. De wagen was erg netjes, het was een bruine type 1 met gele striping. Ook het onderhoud werd door deze man verzorgd. Ik heb eigenlijk nooit grote reparaties aan deze auto gehad, wel het reguliere onderhoud. Het verbruik viel me wel mee, hoewel ik exacte cijfers moet schuldig blijven. Als mijn herinnering klopt reed ik ongeveer 1:8.

De legende gaat dat Lancia, ook toen al eigendom van Fiat, bij wijze van verjaardagscadeau voor mijnheer Agnelli (destijds de Capo di tutti capi van Fiat) een Thema ombouwde door er o.a. een Ferrarimotor in te lepelen. Na een rondje gummen was Agnelli zo enthousiast dat hij uitstapte en riep “die gaan we in serie bouwen”. Wat er ook van waar is, feit is dat de 8.32 in die tijd een vrijwel unieke status had. Tegenwoordig hebben veel merken een speciale afdeling (BMW M, Mercedes AMG, Audi RS, etc.) maar die modellen waren toen erg dun gezaaid.

De 8.32 wijkt in veel opzichten af van de “normale” Thema. Te beginnen met de motor, een 3 liter V8 met een kenmerkende snerp op hoog toerental. Voor toen veel vermogen, 215 pk bij een relatief laag eigen gewicht. (we praten over 1986). Het interieur van een standaard Lancia is luxe, een 8.32 is de overtreffende trap; een uitgebreider klokkenwinkel, dashboard naar je toe gericht, stoelen die veel meer stelmogelijkheden hebben, en dat alles afgewerkt met veel leer en alcantara. Het onderstel is wat stijver, en ook in te stellen (electrisch). Bij twijfel kan je een 8.32 herkennen aan de naven (5 gaats velgen, standaard 4). De 8.32 werd in afwijkende kleuren geleverd, met een opvallende striping. Ten slotte vind je aan de achterzijde een spoiler die omhoog komt vanuit de kofferdeksel, te bedienen door een stuurhandel.

Een van de mooiste dingen van de Lancia is de uitstraling; een wolf in schaapskleren. Ik herinner me dat ik een keer met hoog toerental aan kwam rijden bij een dorpje. Toen ik daar af moest remmen kwamen er een paar jongens aan rennen. Ik reed er stapvoets langs, m’n raam was open, en ik hoorde er een tegen een ander zeggen “O, ‘t is maar een Lancia..”.
Ik reed eens met de auto door Duitsland. Zoals de meeste mensen weten kunnen die duitsers erg irritant zijn; als je er flink de sokken in hebt, komen ze nog al knipperend en zeurend achter je rijden. Ik heb de zaken toen met de 8.32 even goed rechtgezet. Het is een kostelijk gezicht om de reactie van een duitser in een duits premiummodel te zien, die ingehaald wordt op volle snelheid door een ouwe k*tLancia, die eerst hevig heeft zitten duwen en seinen. Ik denk dat ik zoiets niet meer zou durven, de Lancia was, ondanks de spoiler, eigenlijk best nerveus op hoge snelheid.”