Lancia Delta HF Turbo 1.6 1992

Lancia Delta HF Turbo 1.6, bouwjaar 27 mei 1992, 97.509 km’s, Donkerrood metallic met grijs stoffen bekleding.
Hele snelle, mooie en sportieve Lancia, in zeer goede staat!
1992 was ook het laatste bouwjaar van dit eerste model Delta. Alleen de Integrale is nog een paar jaar doorgebouwd naast het nieuwe model.
Het is een voorwielaangedreven 1.6 HF Turbo, maar met een aantal kenmerken van de Integrale, zoals de bolle motorkap en de ‘gemene’ koplampen.
Rijdt heerlijk, heel makkelijk door het hoge koppel (Turbo) en het lage gewicht. Het gefacelifte model!
1ste eigenaar tot 2014, heeft maar 26.000 km’s met deze auto gereden.
2de eigenaar reed wekelijks van Den Helder naar zijn vriendin in Engeland met deze Lancia..

In mijn ogen is rond 1992, 1993 het kwalitatieve hoogtepunt van de auto. Auto’s uit deze tijd zijn wel zeer degelijk, maar ook nog echte rijdersauto’s met veel emotie. Ruim voor deze tijd gingen de meeste auto’s nog vaak kapot en na deze tijd werden auto’s ook minder degelijk (o.a. door kostenbesparingen), te zwaar en werd het pure rijgevoel eruit gefilterd. Enkele voorbeelden om mijn enthousiasme te illustreren: mijn BMW 325i uit 1993 met 340dkm op de teller, deze Lancia Delta is een goed voorbeeld, de Volvo 850, de 911 biturbo (993) schijnt fantastisch te rijden en gaat niet kapot en de Ferrari 355 is ook begeerlijker dan latere modellen..

Handgeschakeld5, turboboost-meter, elektrische ramen voor, sportstuur, mistlampen, trekhaak, Lancia-radio en 15 inch lichtmetalen velgen.

Onderhoudsboekje erbij en volledig ingevuld door Lancia-dealer Jelle Talsma en Lancia-specialist Koster in Den Helder.
Het is een 1.6 liter 4-cilinder turbomotor met 132 pk (97 kW) en voorwielaandrijving.
Gewicht: 1.035 kg.
Verbruik gecombineerd: L/100km (1 op ).
Topsnelheid: 203 km/h en in 8,7 sec naar 100 km/h.
Wegenbelasting: 94 euro per kwartaal (Noord Holland).
Nieuwwaarde in 1992: 20.500 euro.