Lancia Aurelia B20 GT 2de Serie Coupe 1952

Lancia Aurelia B20 GT 2de Serie Coupe 1952, bouwjaar 1952, afgelezen: 7.578 km’s, Amaranto met Zegna grijze wollen bekleding.

Zeer stijlvolle Lancia, ontworpen door Ghia en gebouwd door Pininfarina.
In hele mooie, gerestaureerde en zeer originele staat, matching numbers en in de originele kleurstelling, zowel lak als interieur!
Deze Lancia was zijn tijd ver vooruit, is zeer verfijnd en rijdt heerlijk!
Deze Lancia is meer dan 40 jaar oud (zelfs 64 jaar oud), dus wegenbelastingvrij, maar ook Mille Miglia eligible!

In Italië werd vroeger ook aan de ‘verkeerde’ kant van de weg gereden. Daardoor zijn alle Lancia’s uit deze tijd rechts gestuurd, zo ook deze B20 GT, die naar Amerika nieuw geleverd werd. Vele jaren geleden werd deze Lancia van Amerika geïmporteerd naar Italië en heeft lange tijd in een privé verzameling in Umbrië doorgebracht. Dit is een zeldzame B20 GT uit de 2de serie en deze is ongeveer 10 jaar geleden gerestaureerd. Daarbij is gebruik gemaakt van nitro-cellulose verf in de originele kleur Amaranto en van Zegna grijze wollen bekleding. Ook het originele Aurelia stuur, de originele krik en gereedschap zijn nog aanwezig.

Handgeschakeld4, achterwielaandrijving, 4 zitplaatsen en het originele Aurelia stuur.

Het is een 2.0 liter 6-cilinder benzinemotor (Eerste V6 motor ter wereld) met 80 pk en achterwielaandrijving.
Topsnelheid: 165 km/h.
Gewicht: 1050 kg.
Verbruik: 11,5 L/100km
Wegenbelasting: 0 euro.
Groot onderhoud uitgevoerd in augustus 2016, zoals nieuwe olie & filters, nieuwe bougies, remrevisie voor & achter en voorwielophanging-revisie door specialist.

Aurelia geschiedenis:
In 1950 werd de Aurelia B10 sedan geïntroduceerd met een 56pk V6-motor van 1.754 cc. Het jaar erna, in 1951, kwam de Aurelia B20 GT Coupe op de markt, met een 2+2 carrosserie getekend door Ghia en een iets kortere wielbasis. Daarmee was ‘s-werelds eerste ‘Gran Turismo’ geboren, door een combinatie van de prestaties van een sportauto en het gebruiksgemak van een sedan.
Ook de motorinhoud van de V6 was iets vergroot tot 1.991 cc en kreeg daarmee een vermogen van 75pk.

De 2de serie B20 GT kwam in 1952 met weer een iets groter vermogen van 80pk door een hogere compressie en een aangepaste positie van de kleppen.

Bij de 3de serie in 1953 werd de V6 zelfs vergroot tot 2.451 cc..

Grote verassing was de 2de plek in de Mille Miglia van 1951 van een licht aangepaste race-versie van de B20, gereden door de kettingrokende en veel drinkende Giovanni Bracco. Deze B20 werd alleen verslagen door Luigi Villoresi’s snellere 4.1 liter fabrieks-Ferrari, waarbij de lichte Lancia B20 sneller was over de bergpassen.
In het jaar erop, in 1952, won Bracco met Maglioli de Targa Florio met de Lancia B20!
En in 1954 won Louis Chiron in een B20 de Rally van Monte Carlo.