Citroen SM 1971

Citroen SM 2.7 V6 (maserati-motor), bouwjaar 28 februari 1971, 34.483 km’s, Zilvergrijs metallic met bruin leer. Mooie kleurcombinatie!
In zeer mooie en strakke staat! Statige Franse coupe met Maserati-motor.
Van 1995 tot 2015 van de penningmeester van de SM club Frankrijk geweest (20 jaar). Geïmporteerd in 2015, 1 eigenaar in NL.
Wegenbelastingvrij! Zeer mooie carrosserie, mooi en net interieur en volledig onderhoud reeds uitgevoerd.
Rijdt heerlijk comfortabel, met een directe besturing en remmen..

Handgeschakeld (5 versnellingen), originele carburateur-versie, leer, elektrische ramen en stuurbekrachtiging (DIRAVI).

Volledig onderhoud recent gedaan.
Het is een 2.7 liter 6-cilinder benzinemotor van Maserati met 181 pk (133 KW), carburateurs en voorwielaandrijving.
Gewicht: 1520 kg.
Topsnelheid 220 km/h.

Wikipedia:
De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. SM staat nergens voor hoewel sommige bronnen zeggen dat het staat voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent en anderen weer “Sport Maserati”. In 1961 ging bij Citroën ‘Project S’ van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.

De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele ‘traditionele’ Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaien met de voorwielen en nieuwigheden zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI). Traditioneel Citroën was ook het ovale stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt. De topsnelheid ligt op 228 km/uur voor SM’s met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk heeft de SM ook voorwielaandrijving, en is de versnellingsbak voor de motor geplaatst.

De DIRAVI-besturing wordt gekenmerkt door een automatische terugloop (als men het stuur loslaat, draait dit terug in de rechtuitstand). Dit effect wordt bekrachtigd zodat vanaf 65 km/u het stuurwiel merkbaar zwaarder draait, en bij hogere snelheid de auto een goede rechtuit stabiliteit vertoont. Ook is de besturing uiterst direct; tussen de maximale uitslag naar links en rechts zitten slechts twee omwentelingen.

Uiteraard zijn ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.

Op de Autosalon van Genève in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stond, was het daar een drukte vanjewelste.
In 1971 won deze auto de Rally van Marokko. In 1972 zou deze ook meedoen in de 24 uur van Le Mans maar de deelname werd op het laatste moment afgezegd.

Van al die auto’s zijn er slechts 98 officieel in Nederland verkocht, tegen een vanaf prijs van fl. 36.900,00 (€ 16.745,00). Van die Nederlandse bezitters was Johan Cruijff zonder twijfel de bekendste, al weten maar weinigen dat die auto door Citroën aan hem werd geleased. Later heeft Cruijff een eigen Citroën SM gekocht.

In 1975 kwam de Citroën CX op de markt, eveneens met de DIRAVI-besturing.

In 1975 viel het doek voor deze bijzondere automobiel, nadat er een kleine 13.000 van waren geproduceerd, waarbij de laatste door Ligier werden gebouwd.
PSA, de nieuwe eigenaar van Citroën na hun faillissement in 1974, besloot de productie van de SM te stoppen omdat de verkoop sterk tegenviel. De hoofdoorzaak van het einde van de SM was de complexiteit van de auto.
De oliecrisis had slechts een kleine impact op de ondergang van de SM. Bijvoorbeeld, in 1975 lanceerde Peugeot de 604 met de PRV V6-motor en soortgelijke brandstofeconomie. Het verkocht 140.000 eenheden, tegen 13.000 voor de SM en 1,2 miljoen voor de CX.