BMW 520/6 Automaat E12 1978

BMW 520/6 Automaat E12 2de serie 6-cilinder, bouwjaar 25 augustus 1978, 82.231 km’s, Chamonix wit met blauw stoffen interieur (ook zeer netjes en schoon). In zeer goede staat en in een leuke kleurstelling! Deze 5-serie is bijna wegenbelastingvrij, heeft een lage kilometerstand en rijdt super!

Nederlandse auto! Ik heb de auto gekocht van de derde eigenaar.

Automaat, stalen schuif-/kanteldak, trekhaak (nu gedemonteerd), Sebring sportuitlaat, extra rechter buitenspiegel, radio en Alpina-velgen.

APK geldig tot 23 juni 2019.
Het chassis en alle holle ruimten hebben vroeger een professionele anti-corrosie behandeling ondergaan. Grotendeels eerste lak!
Het is een 2.0 liter 6-cilinder benzinemotor (M20) met 122 pk (90 kW).
Gewicht: 1.295 kg.
Topsnelheid: 180 km/h.
Wegenbelasting: in augustus 2018 is deze BMW wegenbelastingvrij.
Nieuwprijs in 1978 was: 14.500 euro.

Wikipedia: “De E12 was enkel als vierdeurslimousine te verkrijgen. Hij beschikte over een vormstijve veiligheidskooi, kreukelzones voor en achter, een geïntegreerde rolbeugel, rondom aangebrachte versterkingen en een naar voren scharnierende motorkap met veiligheidsvergrendeling. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedroeg 0,44.
In augustus 1976 werd de E12 optisch aangepast. Belangrijkste kenmerken waren de ter hoogte van de BMW-“nieren” licht gewelfde motorkap, de grotere achterlichten, de tankklep die van achter (rechts naast het kenteken) naar de rechter achtervleugel verhuisde en de gewijzigde ventilatieopeningen in het dashboard.
Metaalglanslak en stalen schuifdak, al dan niet elektrisch bediend, waren van begin af aan als optie verkrijgbaar. Een afsluitbare tankdop was dat ook, maar de 528 en 528i hadden hem standaard. Vanaf het tweede semester 1980 werd hij standaard voor alle modellen. Slijkvangers achter als optie waren er vanaf de tweede serie. Vanaf 1979 kon je hem ook bestellen zonder typeaanduiding op het kofferdeksel. Verchroomde wielringen waren optie op de 518, 520/4 en 520/6 en op alle andere standaard.
Je kon ook een naakte bodyshell van een 525 of 528 bestellen voor ombouw naar M-model of opbouw door tuningspecialisten zoals Alpina, Schnitzer, Hartge..