Alfa Romeo 1900 Berlina 1952

Alfa Romeo 1900 Berlina, bouwjaar: 1 juni 1952, afgelezen: 16.734 km’s, Donkerblauw met grijze stoffen bekleding.
Zeer stijlvolle Alfa Romeo. In hele mooie, gerestaureerde en zeer originele staat en in de originele kleurstelling, zowel lak als interieur!
Rijdt heerlijk! Geïmporteerd uit Zwitserland op 26 augustus 2005. De historie van deze auto is bekend en gedocumenteerd, inclusief de aankoopnota uit 1952 en de originele boekjes. Ook het originele garantie-certificaat en een groot aantal onderhoudsfacturen zijn erbij.
Deze Alfa Romeo is meer dan 40 jaar oud (zelfs 64 jaar oud), dus wegenbelastingvrij, maar ook Mille Miglia eligible!

De eerste, Zwitserse eigenaar, de heer Charles Piffaretti (zie foto), kocht deze Alfa Romeo nieuw bij de dealer Grand Garage du Jura. Tot 1998 bleef deze 1900 in handen van dezelfde familie. Toen verkocht de kleinzoon, Jean-Jacques Droz (notaris), van de heer Piffaretti de auto aan de heer Zenari van Elite Classic & Sportscars. Overigens heeft de kleinzoon de auto laten restaureren.
In 2005 is de Alfa ingevoerd in NL en in 2007 door Aaldering Brummen verkocht aan de heer Tepper. In 2007 heeft de auto een inwendige antiroest-behandeling gekregen. Deze heer Tepper verkocht de Alfa Romeo aan de huidige Haagsche eigenaar. Ook de correspondentie tussen de kleinzoon, de heer Droz en de heer Tepper is bij de auto aanwezig, inclusief de foto van de 1ste eigenaar die de heer Droz gestuurd heeft..

Handgeschakeld4, achterwielaandrijving, radio en 5 zitplaatsen.

Het is een 1.9 liter 4-cilinder benzinemotor met 90 pk en achterwielaandrijving.
Topsnelheid: 150 km/h.
Gewicht: 1140 kg.
Wegenbelasting: 0 euro.

Alfa Romeo 1900 geschiedenis wikipedia:
The Alfa Romeo 1900 is an automobile produced by Italian car manufacturer Alfa Romeo from 1950 to 1959. Designed by Orazio Satta, it was an important development for Alfa Romeo as the marque’s first car built entirely on a production line and first production car without a separate chassis. It was also the first Alfa Romeo offered with left-hand drive. The car was introduced at the 1950 Paris Motor Show.
The 1900 was offered in 2-door or 4-door models, with a new 1.884 cc, 90 bhp (67 kW), 4-cylinder twin cam engine. It was spacious and simple, yet quick and sporty. The slogan Alfa used when selling it was “The family car that wins races”, not-so-subtly alluding to the car’s success in the Targa Florio, Stella Alpina, and other competitions.
In 1951 the short wheelbase 1900C (c for corto (Italian for short)) version was introduced. It had a wheelbase of 2.500 mm.
In the same year the 1900TI with a more powerful 100 bhp (75 kW) engine was introduced, it had bigger valves, a higher compression ratio and it was equipped with a double carburetor.
Two years later the 1900 Super and 1900 TI Super (also 1900 Super Sprint) with 1.975 cc engine were introduced, stroke unchanged. The TI Super had two double carburetors and 115 bhp (86 kW). Transmission was a 4-speed manual on basic versions and 5-speed manual in Super Sprint version, the brakes were drum brakes. The 1900 had independent front suspension (double wishbones, coil springs and hydraulic telescopic shock absorbers) and live rear axle.
Production at the company’s Milan plant continued until 1959: a total of 21.304 were built, including 17.390 of the saloons.